Nieuwsbrief 10 mei

Nog maar twee en een halve week en het is zover. Dan gaan we weer op pad met één van de grootste groepen EV’s voor onze derde E-Rally.

Met deze nieuwsbrief wat meer info over het programma.

We starten op zaterdag 28 mei om 10.30 bij Van der Valk in Zwolle.
Slecht een kort zinnetje, maar daar gaat heel wat achter schuil.

Een deel van de groep komt op vrijdag aan en overnacht bij Van der Valk. Deze groep is natuurlijk in de ochtend als eerste op de startlokatie en staat te trappelen om te vertrekken.
Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om de dag van tevoren te komen en daardoor komt er ook op zaterdagochtend een grote groep auto’s aan.

Voordat er gestart kan worden moet iedereen ingeschreven zijn, een startnummer (met sticker) op de auto geplakt hebben, het inmiddels befaamde routeboek en wat uitleg hebben ontvangen en last but not least ook hebben kunnen genieten van koffie met taart.
Voor zover dat mogelijk is zullen zij die vrijdagavond aankomen dan al ingeschreven worden en de stickers opplakken.

Ook dit jaar gaan we het huzarenstukje opvoeren om alle auto’s genoeg opgeladen aan de start te krijgen.

Een “Spannend” onderdeel voor de organisatie is namelijk elk jaar weer hoe het laden gaat verlopen….
Max. 120 Tesla’s en 8 Superchargers is toch altijd weer een uitdaging.
Vandaar dat we van te voren al willen aangeven hoe wij het zien dat het uitgevoerd gaat worden.

Allereerst wordt er vooraf een startlijst gemaakt waarvan de nummers gecommuniceerd gaan worden.
Dit is niet alleen handig om te weten m.b.t. waar te parkeren (de vakken worden weer genummerd) zodat er optimaal gestart kan worden maar dit is ook de basis voor het laden.

Degenen die blijven slapen zitten in de eerste groep. Zij kunnen dan de avond van te voren laden. We zullen daar ook bij zijn, maar als iedereen “sociaal laadt” (en dus niet de hele avond / nacht blijft staan… strafpunten! ;-)) dan zal dat wel goed komen.

Dan is de tweede groep gevuld met rijders uit de omgeving, die als ze thuis vol vertrokken zijn eigenlijk niet hoeven bij te laden. Idealiter doen zij dat ook niet / alleen als er plek is…

De derde groep bestaat uit diegenen die ’s ochtens nog van ver(re) moeten komen. Als iedereen daar dan op het laatste moment aankomt (want toch een hoog startnummer) dan hebben we een uitdaging….
We gaan laden op basis van “wie het eerst komt, die het eerst laadt”…. Wel willen we vragen bij de auto te blijven tijdens het laden, zodat zodra alles vol staat en de volgende zich aandient, degene die vol genoeg is meteen plaats kan maken.
De meesten zijn met meer dan 1 personen per auto, dus de ander kan evt. alvast in gaan schrijven. Mocht je dan toch weg moeten vanwege de briefing, zet dan (als je vol genoeg bent) de auto vast even opzij….
250-300 km zou meer dan voldoende moeten zijn, met een gemiddelde snelheid van ruim onder de 80 km/h ga je waarschijnlijk geen 300 Wh / km halen, dus laden tot 430 km is nergens voor nodig!

Het programma kent ook een lunchlokatie die we, als goed gebruik, tot het eind geheim
houden, al was het maar om Don Quichotte te ontmoedigen.

We eindigen in Amsterdam. Het ligt, logischerwijs, voor de hand dat het avondprogramma bij Tesla op de Europese hoofdvestiging plaatsvindt. Nu is daar niet voldoende parkeerruimte maar dat is inmiddels opgelost.

U rijdt naar een nabij gelegen lokatie, waar u de auto parkeert en Tesla medewerkers klaar staan om u naar Tesla te rijden, een korte rit overigens.
Zij zorgen er ook voor dat auto’s die, in verband met een lange terugreis zonder Supercharger op de route, bijgeladen moeten worden tijdens het avondprogramma worden geladen zodat iedereen zonder (laad)zorgen huiswaarts kan gaan.

Kort voor de E-Rally sturen we een Nieuwsbrief met de laatste details.

Iedereen alvast veel voorpret!